I Sverige er alt mye grønnere, det sier hvert fall ordtaket. For det er ikke uten grunn millioner av nordmenn handler, ferierer, reiser og jobber i Sverige. Men det er også andre ting som gjør at man bør se på hva svenskene gjør. Ikke bare har de skaffet seg et levebrød i Norge, men de har både bedre klima og feriesteder. Det er ikke uten grunn mange bedrifter ser til klesbransjen. Med plagg som skjørt og sommerkjole har de fenget tusenvis av norske kvinner.
Grunnen til at du kan dra nytte av å bli kjent med Sverige, er at du også kan gjøre et levebrød av å gjøre akkurat som dem. De både lever og utvikler seg helt i spissen av all velstand, er best hva gjelder moteklær og teknologi. Vi forbinder dem med dårlige ski og mange corona-tilfeller, men egentlig har de det som plommen i egget.
Innovasjon som folk vil ha
Det er ikke uten grunn svenskene kan le hele veien til banken, for allerede fra tidlig alder lærer de seg å gjøre ting ordentlig. Det er bare å se på disse suksessene:
- IKEA
- Volvo
- Spotify
- H&M
Kjøper du for eksempel et skjørt fra NA-KD, så vet du at du får svensk kvalitet. Selskapet er heleid med hovedkvarter i Stockholm og selger plagg til over 50 millioner forbrukere daglig. Svenskene har kanskje mer selvtillit på salg enn nordmenn, og kan skilte med mange ny-oppstartede bedrifter i samme bransje.
Kjenner markedet
Svenskene er ganske lure, fordi de er flinke til å saumfare markedet. Dette er en strategi alle nye selskaper må bruke om de vil gjøre suksess. De spør seg først hva vil vi, så ser de på mulighetene sine og så hvordan de skal få det til. Deretter setter de i gang og jobber knallhardt til de har gjort suksess.